עבודות מחקר

מיטרוניקס - תן לרובוטים ללכת במקומך

במבט מעמיק - משולחנו של אנליסט – נובמבר 19

מאת:
מיכאל בן יעקב, אנליסט בכיר ומנהל קרנות
מחלקת המחקר – פרופאונד בית השקעות בע"מ

  • מיטרוניקס הינה החברה המובילה בעולם בתחום רובוטים לניקוי בריכות פרטיות וציבוריות, תחום שנהנה מצמיחה נאה על רקע שיעורי חדירה נמוכים

  • מובילות זו נוצרה בעיקר בזכות חדשנות מתמשכת והצבת סטנדרטים של ביצוע בכל הקשור לניקוי , נוחות שימוש, תחזוקה וממשק ידידותי למשתמש.

  • בשנתיים הבאות אמורה החברה לבצע "קפיצת מדרגה" נוספת הן בהצגת פתרון רובוטי חדש, והן בהצגת תחום חדש של טכנולוגית מים לצורך עקיבה וניטור אחר איכות מי הבריכה.

    • הרובוט החדש יהיה בעל יכולת אוטונומית של ניקוי בריכה כאשר כל המידע המתקבל ממנו מגיע לענן ויאפשר לחברה אגירת מידע לאורך זמן בעל ערך עצום מבחינתה בהיבט של הקשר מול הלקוח הסופי וצרכיו.

    • פתרונות ניטור מי הבריכה מהווים מהפיכה של ממש באופן הטיפול בבריכות והחברה שואפת להפוך את התחום לתחום שלישי משמעותי לצד תחום הרובוטים לבריכות פרטיות וציבוריות.

—————-

חודש אוקטובר שחלף מזכיר לנו את סיומה של מלחמת מאה השנים שבין צרפת לאנגליה (שארכה אגב 116 שנה – לדייקנים שביננו).
תחילתה של המלחמה בתביעות טריטוריאליות של מלך אנגליה בצרפת ובהתאם התנהלה הלחימה בשטחה של צרפת, כשבסיומה נותרה רק העיר 'קאלה' כמובלעת אנגלית בשטח הצרפתי. מבחינת הטקטיקה הצבאית, מעניין לראות כיצד שימוש בטכנולוגיה חדשנית סייע לצדדים הלוחמים להכריע קרבות. מהצד האנגלי, נציין את הקשת הארוכה שסייעה להם רבות בשנות הלחימה הראשונות הודות לטווח פעולה ארוך, יכולתה לחדור שריון אביר מרחוק ובהתאם, האפקט הפסיכולוגי שיצרה. גודלה של הקשת (סביב 2 מ') הביא לכך שנדרש כח רב על מנת להפעילה. האנגלים שהפעילו כח קשתים מקצועי , מיומן ומנוסה (קשת מקצועי היה מסוגל לירות 12-15 חיצים בדקה על מטרת אדם ממרחק 200 מטרים) השכילו להקים צבא שנחשב בזמנו לחזק באירופה הודות לשילוב היתרונות של פרשים, רגלים וקשתים. מהצד הצרפתי נציין את השימוש בארטילריה בסופה של המלחמה ובעיקר שימוש בריכוז ארטילרי לצורך הכרעה מהירה של ערים ו/או כוח נגדי, כאשר מנגד, האנגלים נמנעו משימוש בארטילריה ודבקו בקשתות שסייעו להם במשך שנים ארוכות. שורה תחתונה, גם כאן היתה לחדשנות בשדה הקרב (הן בשימוש בכלי הנשק והן מבחינה טקטית באופן השימוש בו) משקל מהותי.
לעיתים רבות ניתן לדמות את העולם העסקי לשדה לחימה, אך כזה בו כולם נלחמים בכולם ואם יש צורך נלחמים במקום אחד ומשתפים פעולה במקום אחר. על מנת לנצח, קרי ליטול הובלה בשוק הן מבחינת פלח השוק והן מבחינת יכולת יצירת מזומן, רוב העסקים שואפים לדומיננטיות שתמקסם את רווחיהם תוך הקטנת התחרות. לטעמנו, אין כלי אפקטיבי יותר מאשר חדשנות כדי לבסס זאת, אלא אם כן נחריג את היכולת לרתום רגולציה לטובת אחד הצדדים (ויש שיגידו שגם כאן נדרשת חדשנות לא מעטה..).
דוגמא נהדרת לחברה ישראלית שחדשנות מהווה את לחם חוקה ואשר נטלה ההובלה בשוק פעילותה העיקרי היא חברת מיטרוניקס.
מיטרוניקס נחשבת למובילת שוק הרובוטים לניקוי בריכות ומחזיקה בנתח של כ־45% מהשוק העולמי בעיקר באמצעות קו מוצרי הבריכות הפרטיות, ה"דולפין" (Dolphin). מדובר ברובוט לניקוי בריכות בעל שם עולמי שהציב סטנדרטים חדשים בהיבט הטכנולוגיה והחדשנות, העיצוב וכן האמינות בתחום ניקוי הבריכות.
תחום ניקוי הבריכות נחשב לתחום בעל שיעורי צמיחה גבוהים הודות לגודלו והשיעור הנמוך יחסית של שימוש ברובוטים לצורך הניקוי:
בעולם כ- 24 מיליון בריכות פרטיות, ובכ־75%-80% מהן לא משתמשים ברובוטים. בכל שנה נבנות 250-200 אלף בריכות בעולם, כך שהפוטנציאל עצום.
הפתרון השולט בבריכות מבוסס טכנולוגיה מיושנת יותר, המנקה את הבריכה ביותר זמן ובפחות יעילות, אולם זולה יותר ובעיקר מוכרת יותר. לצורך העניין, דומה הדבר להבדל בין הצורך לכסח את הדשא בעצמך לבין שימוש במכסחת דשא אוטומטית. האתגר העיקרי של החברות בתחום הינו אם כן יצירת מודעות ליתרונות האוטומציה ואפקטיביות השימוש ברובוטים.
הפוטנציאל הגדול משך מתחרים נוספים דבר שהביא את מיטרוניקס להשקיע מאמצים רבים במשך השנים בבידול מוצריה ויצירת פער טכנולוגי ברמת המוצר על מנת שיתן ערך מוסף ביחס למתחרים. לאורך השנים הציבה החברה סטנדרטים בניקוי בריכות שהיוו את הבנצ'מרק לכל התעשיה: ניקוי אקטיבי, יכולת טיפוס על קירות, ניקוי פני המים, תפעול באמצעות אפליקציה וכו', כאשר לאורך זמן יתרונות אלו באו לידי ביטוי במשך ניקוי מהיר, נוח ואיכותי יותר של הבריכה, כשהחברה לרב גובה פרמיה במחיר ביחס למתחרים בזכות יתרונות אלו ושומרת על מעמדה בשוק.
בשנה הבאה צפויה החברה להשיק רובוט שיהווה קפיצת מדרגה נוספת: הרובוט פועל בטכנולוגיה חדשנית שמאפשרת יכולת ניווט לכל נקודה בבריכה, והוא מצויד בתקשורת IOT (אינטרנט של הדברים) עם חיבוריות לענן ואפליקציית משתמש מתקדמת. מדובר למעשה בגרסת הבריכה של ה- irobot ולמעשה ברובוט החכם היחיד בעולם שרואה איפה בדיוק הוא נמצא בבריכה הסורק את הבריכה עם חיישניו, ממפה אותה בתלת ממד, מזהה מכשולים ויודע לעקוף אותם. בנוסף הוא לומד את צורת הבריכה ויודע איך הכי נוח ויעיל לנקות אותה, דבר שחוסך שעות מנוע וכמובן זמן ניקוי. כל המידע הנאסף, נשלח לענן ומאפשר לחברה להשתמש בו בעתיד לטובת פתרונות ושירות נוספים לטובת הלקוח הסופי (כשהמידע מגיע באופן בלתי אמצעי 'מהשטח' ולא באמצעות מערך המפיצים והחנויות המתמחות). העתיד נראה בהחלט ורוד בהיבט זה.
יחד עם זאת, החברה לא שקטה על שמריה וחיפשה תחום משמעותי נוספף לצד קו הרובוטים לבריכות ציבוריות ופרטיות.
בעבר סברה החברה כי תחום הבטיחות (כיסויי בריכות ואזעקות להתרעה במקרי טביעה) יהוו את התחום הנוסף, אולם ביקוש ופוטנציאל נמוכים מהמצופה הובילו את החברה להשקיע מאמצים רבים בתחום טכנולוגיות המים, ואם להיות ספציפיים יותר, ביכולת ניטור ובקרה של איכות המים בבריכה כשפתרון החברה מהווה מהפיכה של ממש.
כיום, בעלי הבריכות בודקים את איכות הבריכה בערכות ידניות שנלקחות למעבדה כדי לתרגם את הממצאים לכמות הכימיקלים שאמורים להיות בבריכה. זהו תהליך איטי, לא יעיל ולא מדויק בין אם מדובר בבריכה פרטית או ציבורית ויעידו על כך צריבות הכלור שרובנו מרגישים לאחר שיהוי ממושך בבריכה. פתרון החברה לעומת זאת, מאפשר ניטור רציף של פרמטרים כימיים, ביולוגיים ופיזיקלים (כגון מידע על נוכחות אצות, בקטריות, רמת חומציות, רמת עכירות וכו') באמצעות מערכת חיישנים הנמצאת בחדר המשאבות/מכונות של הבריכה והמשדרת נתונים אלו לתוכנה/אפליקציה יעודית הנמצאת אצל חברת התחזוקה שנותנת שירות טיפול לבריכה. התוכנה מתריעה לגבי הממצאים וממליצה כיצד יש לטפל בבריכה ומתי. פתרון זה אמור להיות משווק כבר בשנה הבאה.
לחברה פתרון נוסף המיועד למתפעלי בריכות פרטיים (כן, אותו אחד שלוקח את הכלב בשש בבוקר לטיול) ומבוסס על מצוף בעל חיישנים שיהיה פשוט (יבדוק מסר פרמטרים נמוך יותר) וזול יותר שאינו מצריך התקנה אך גם הוא מאפשר ניטור ועקיבה אחר איכות מי הבריכה באופן קל וידידותי למשתמש תוך המלצות ביצוע. הפתרון צפוי להיות משווק רק ב- 2021. לצד נוחות וידידותיות למשתמש מובן כי החברה מביאה לשוק יכולת של תחזוקה מונעת שמעולם לא היתה קיימת בתחום.
כבר היום החברה עובדת עם מפיצים מהגדולים בעולם ופועלת בכל היבשות (טוב, מלבד אנטרקטיקה שם לא הצליחו עדיין לפצח שיטת השיווק מול הפינגווינים) ומערכות השיווק שלה השכילו לשלב במהלך השנים בין עולמות האון ליין לאוף ליין בצורה מיטבית, כך שיש לנו היסוד להאמין שגם הפעם ידעו בחברה כיצד לגשת לאוכלוסית המטרה באופן מוצלח.
באשר למחיר, איננו אנשי בשורה. החברה נסחרת בשווי גבוה. כמה גבוה? סוגיה מעניינת. על תוצאות עבר, המכפיל הפעולי הנקי סביב 30, ולגבי העתיד נשאלת השאלה האם עלינו לנטרל את ההשקעה הרבה במו"פ (אני סבור שלא, שכן חברה שרוצה לשמור על מיצובה חייבת להשקיע בחדשנות ופיתוח עסקי כל הזמן) או אולי עלינו להניח שתהיה ירידה מסוימת בהוצאות המו"פ המייצגות. כך או כך, המחיר יקר, אבל אציין כי בעולם של היום על איכות משלמים, וכי אין הרבה הזדמנויות להשקיע בחברה כה איכותית.

אין באמור בחומר המצורף כדי להוות המלצה, הצעה או ייעוץ לרכוש או למכור ניירות ערך או מוצרים פיננסים אחרים, או המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה בנייר ערך או במכשיר פיננסי מסוים, או הצעה או התחייבות אחרת כלשהי מטעם פרופאונד בית השקעות בע"מ (להלן: "פרופאונד"). בטרם החלטת רכישה , החזקה או מכירה של ניירות ערך ונכסים פיננסיים, מומלץ בפני הלקוח לקבל ייעוץ אישי המתאים לצרכיו ומתחשב בנתוניו האישיים. פרופאונד הינה בעלת רישיון לניהול תיקים, כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות התשנ"ה – 1995. וכחלק מפעולות השיווק שיינתנו ללקוח, עשויה פרופאונד להיות בעלת זיקה לחלק מן המוצרים או הנכסים הפיננסיים לגביהם יינתן ייעוץ, ופרופאונד אף עשויה להפיק טובות הנאה שונות מיצרנים ומנפיקים של אותם המוצרים או הנכסים הפיננסיים לגביהם יינתן הייעוץ. פרופאונד ו/או מי מטעמה לא יישאו בכל אחריות בקשר למידע הכלול בחומר המצורף, לרבות לכל נזק ו/או הפסד, ישיר או עקיף, שיגרם למאן דהוא בקשר עם השימוש במידע זה. כל הסתמכות על המידע הכלול בחומר המצורף הנה באחריותו הבלעדית של הלקוח.